Soms word ik er gek van. Al die dingen die nog geregeld moeten worden. Man, emigreren is echt geen makkelijke taak.

Voor dat we vertrokken hebben we in Nederland een aantal zaken alvast uitgezocht. Scholen, verzekeringen, uitschrijven uit Nederland. Echter, veel zaken konden nog niet geregeld worden doordat we nog geen vaste verblijfplaats hadden. Zonder adres, geen inwoner van Frankrijk. Wat ik natuurlijk begrijp, maar best frustrerend is als je dingen geregeld wilt krijgen.

Pas op het laatste moment wisten we dat we weer naar onze gîte boven op de berg zouden gaan en dus was er een adres. En eerlijk gezegd zat ik toen meer in de afhandeling van ons huis, dozen inpakken en afscheid nemen van vrienden en familie en dan het regelen van de zaken in Frankrijk. het verdween naar de tweede plek. Of eigenlijk nog wat lager op de prioriteitenlijst. Onder het mom van ‘dat regelen we straks wel als we er zitten.’

Ja en nu zitten we er dus en zijn al die regeldingen er nog. Ik vertelde je al in een eerder blog dat hier veel via de persoonlijke weg gaat en via internet het niet altijd even duidelijk is hoe je het online dan voor elkaar krijgt. En zelfs de Fransen hebben daar moeite mee, dus ik troost me met de gedachte dat dat niets met mijn kennis van de Franse taal te maken heeft.

En door al die taken zie ik soms de bomen door het bos niet meer. En ook al weet ik dat het moet gebeuren, ik geef er nog wel eens de brui aan en ga wat anders (lees leukers) doen, gewoon omdat ik er geen zin meer in heb, omdat het niet zo snel gaat als ik wil of omdat het helemaal niet lukt en ik er al tien keer aan begonnen ben.

Maar ja, ik snap natuurlijk ook wel dat dat alleen maar uitstelgedrag is en ik zo helemaal nergens kom.

En dus heb ik alles nog een keer op een rijtje gezet en bedacht: hoe ga ik dat nou aan pakken?

Die hele lijst met taken is veel te overweldigend. Niet zo gek dat ik de dingen niet doe, ik weet soms niet waar ik moet beginnen. En dus heb ik alles in stukjes geknipt. Hoe kleiner de stukjes, hoe beter overzicht je hebt. Mijn coach hamert hier ook telkens op en als het voor mijn werk werkt, waarom dat niet voor mijn privézaken. Soms kan het zo simpel zijn.

Ok, maar hoe dan? Ik doe het als volgt en ik ben ervan overtuigd dat dit jou ook gaat helpen.

Ik maak er een stappenplan van, dat is makkelijker om te volgen.

Stap 1

Maak eerst die to do-lijst. Schrijf er alles op wat er geregeld moet worden.

Stap 2

Kijk dan naar de zaken die echt prioriteit hebben, die morgen gedaan moeten worden omdat er anders nog veel meer taken bij komen als je deze niet regelt. Bij mij is dat het invoeren van de auto, het omwisselen van de banden naar winterbanden (het wordt koud en de kans op sneeuw is hier groot en dan hebben we er een groot probleem bij) en mijn zorgverzekering.

Stap 3

Plan dan per dag wat je die dag gaat doen. Als je het namelijk de dag zelf bepaalt, moet je elke keer weer een keuze maken wat te doen. Dan sta je te wikken en te wegen, elke dag weer en dat kost tijd en energie. En heel veel onrust. Kom ik later op terug. Doe dat voor een week, niet langer. Per week houdt het overzichtelijk en het is de bedoeling dat dit je helpt en niet tegenwerkt.

Stap 4

Check of je plan realistisch is. Je kunt niet alles tegelijkertijd doen dus doe dat dan ook niet. Plan de taken op je werkdagen zo dat je er ook werkelijk tijd voor hebt. Als dat pas in de avonduren is en je moet naar een bedrijf bellen dan werkt dat niet. Klinkt allemaal heel logisch maar hoe vaak ik niet dacht dat ik het wel even tussendoor kon doen en dan uiteindelijk toch in de avonduren pas tijd had. Snap je?

Stap 5

En dit is de belangrijkste: doe het, hou je eraan, anders werkt het niet en zit je nog met de gebakken peren. Daar krijg je onrust van. En daar zou ik op terugkomen, bij deze.

Waarom je het moet plannen en ook doen? Omdat het je een hoop energie bespaart. De onrust die je voelt doordat je telkens aan je taak denkt (en altijd op een moment dat je er niks mee kan, in de auto of op je werk bijvoorbeeld) blijft en wordt alleen maar groter als je je taak niet uitvoert.
Plan je echter je taak op een bepaalde dag dan hoef je er op anderen dagen niet aan te denken. Je brein werkt wat dat betreft heel simpel: je hebt het weg gezet in een denkbeeldig hokje en dan hoeft je brein er niks mee tot dat moment er is en dat denkbeeldige hokje open mag.

Al dat denken, piekeren, ‘o ja, dat moet ook nog’ en ‘o, helemaal vergeten, dat doe ik morgen wel’ kosten je bakken aan energie. Je voelt je gestrest, overbelast door alles wat je nog moet doen en teleurgesteld in jezelf doordat je het weer eens vergeet, niet gedaan hebt etc. Zo word je geleefd. Voel je het? Alleen al door dit zo voor je op te schrijven voel ik de spanning en de stress toenemen.

Hoe relaxed is het als het vast staat wanneer je het doet, zodat je op de andere dagen rust hebt om de taken van die dag te doen. En als je dat kan afstrepen, gebeurt er iets in je. Je voelt trots en vertrouwen in plaats van afwijzing. Dat is wat je helpt in jouw leven en dat is de manier zoals je wilt leven. In controle met overzicht en ontspannen zodat je tijd hebt voor leuke dingen. Die kan je overigens ook inplannen.😊

Nog een extra tip:

Doe het direct, direct aan het begin van je dag. Hoe sneller je dat euforische ‘Yes, I did it’ gevoel hebt, hoe lekkerder je dag verloopt. Die energie draag je namelijk de hele dag bij je. Dat merk jij en je omgeving. Je zult zien dat het een heerlijke dag wordt waar je net even meer van geniet en voor elkaar krijgt dan anders. Een goede start van de dag.

Wil je me hieronder laten weten hoe dit stappenplan voor jou werkt? Ik ben er reuze benieuwd naar.

In de maand november heb ik nog een paar plekken vrij voor de gratis coach sessie Vind de Godin in Jezelf. Boek nu hier jouw gratis sessie. Daar is het voor.

Succes met plannen!

Liefs, Barbara