Ben jij ook altijd druk in de weer? Haast je je van de ene afspraak naar de andere? Ben je klaar voor een bewuster en trager leven waar ontspanning de boventoon voert?

De ervaringen die ik hierover op doe in Frankrijk gaan precies daarover. En die ervaringen deel ik graag met jou omdat er waardevolle lessen in zitten die jou helpen het leven te leiden zoals jij dat wilt.

Stress

Hier in de Vogezen is stress een woord van de stad. Op het platteland leeft men een stuk relaxter. Niet dat er geen zorgen zijn of men zich nergens druk over maakt. Natuurlijk niet, dat vind je overal ter wereld. Ik heb het over een ander soort stress wat hier niet te vinden is.

Het zit ‘em in het leven zelf. Hoe ze leven. Men leeft langzamer, neemt meer de tijd voor dingen. Vertragen is hier een (on)bewust onderdeel van het dagelijkse leven. Waar we in Nederland en zeker in de Randstad altijd gejaagd zijn, snel nog boodschappen doen als de kinderen aan het sporten zijn, loopt men hier drie stappen minder hard.

Pauze

Neem nou de school. In Nederland moeten we het doen met een miserabel uurtje lunchpauze, in Frankrijk is een pauze van twee uur heel gewoon. En natuurlijk wordt er warm gegeten. Drie gangen, ook als je in de kantine eet. En daar doe je dan ook minstens een uur over. Hoe relaxt is dat.

Eten doe je hier sowieso stipt om 12 uur ’s middags en 19 uur ’s avonds. In restaurants is de keuken voor de lunch geopend van 12 tot 14 uur maar kom je om 13.30 uur aanzetten, dan kijkt de bediening je niet echt enthousiast aan. Je bent in hun ogen te laat.

Waar wil ik hier nou mee naar toe?

Meer tijd voor het eten, draagt bij aan een ontspannen levensstijl. Minder stress betekent geduldiger, gelukkiger, aandachtiger, energieker. En ook geen lichamelijke klachten als hoofdpijn, buikpijn, pijn in je rug, schouders die vast zitten en burn-out.

Doorgaan?

Je hebt er allemaal last van maar wil er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Ja toch? Waarom ga je dan door, vraag ik me af. En voor je denkt, dat heeft toch niet alleen met eten te maken, hier nog een Frans voorbeeld.

Moestuin

Iedereen in ons dorp heeft een moestuin. Kleine, grote, met en zonder kas. Bij elk huis is er wel een stukje grond vrijgemaakt voor groenten en fruit. Dat vraagt tijd, aandacht en geduld.

Volgens het boek ‘Ikigai’ draagt werken in de moestuin bij aan een gezonder en langer leven. In het boek hebben ze onderzoek gedaan naar de levensstijl van 100-plussers en tuinieren is een van de dingen die hen fit, gezond en vitaal houdt. Super interessant om te lezen hoe bewuster en trager deze groep leeft. Een levensstijl die, schat ik zo in, echt verschilt met die van jou en mij.

Klaar met jagen

Voor mij is vertragen een van de redenen dat ik in Frankrijk wil wonen. Het is een waardevol tegenwicht tegen het drukke leven met een eigen bedrijf, gezin, relatie en sociaal leven. Ik ben klaar met het gejaag en leef liever mijn leven op mijn eigen manier. Rustiger, relaxter en langzamer. En ja, met moestuin dus.😉

Wil je ook vertragen, een relaxter en bewuster leven? Hier 5 makkelijke tips die je direct kan toepassen. Gewoon in Nederland of waar ter wereld je ook bent.

Vertraagtip 1: eet langzamer

Merk eens bij jezelf op hoe snel je je eten wegwerkt. Kauw eens twee keer zo langzaam. Goed voor je maag en darmen en zo haal je meer energie uit je voeding. Je merkt ook eerder wanneer je vol zit waardoor je niet overeet. Al dat eten verwerken kost je lichaam energie en je hebt het niet nodig. Door langzamer te kauwen zorg je beter voor jezelf.

Vertraagtip 2: loop langzamer

Hoe snel loop jij? Heb je daar wel eens opgelet? Loop minder snel en trek er meer tijd voor uit. Loop je normaal gesproken in 5 minuten naar de supermarkt, doe er nu dan eens twee of 3 keer zolang over door alleen je snelheid aan te passen.

Vertraagtip 3: heb aandacht voor je omgeving

Hoor jij de vogels nog fluiten? Zie jij nog wat er om je heen gebeurt? Leef je langzamer dan zie je ook meer. Klinkt logisch, niet? Meer aandacht voor je omgeving maakt je meer betrokken, vrolijker en je geniet meer. Je zit beter in je vel en dat merk jij en je omgeving.

Vertraagtip 4: reis langzamer

Ga lopen in plaats van op de fiets of pak de trein in plaats van de auto naar je werk. Neem de tijd, doe rustig aan, maak een extra ommetje. Het geeft je de tijd om afstand te nemen van waar je mee bezig bent waardoor je ontspannen thuis komt.

Vertraagtip 5: doe één ding tegelijk

Bellen tijdens het autorijden, koken terwijl je je kind overhoort, facebook checken als je in de rij van de kassa staat, een appje sturen terwijl je met iemand in gesprek bent.

Hoe vaak doe jij meer dan één ding tegelijk? Uit studie is allang gebleken dat dat het ineffectief is. Het maakt onrustig, je vergeet waar je mee bezig bent, dat irriteert en dat geeft dan weer stress.

Dus, ben je in gesprek, heb daar aandacht voor en laat je telefoon in je tas. Bezig met het avondeten, concentreer je daar op. Eet aan tafel in plaats van voor de televisie etcetera. Je snapt het wel, nu nog doen.

 

Welke tips pas jij toe? Laat het me hieronder weten.

Vertraag, doe het en geniet van de ontspanning en energie die het je oplevert.

 

Heb een heerlijk langzaam weekend!

 

Warme groet, Barbara