Ik sta op mijn blote voeten in een zaal in Amsterdam. Met nog 400 anderen wacht ik op de uitleg van de oefening van vanavond. En terwijl we wachten tekenen we figuurtjes met blacklight stiften op ons gezicht. Ik heb geen idee wat er komen gaat, zoals zo velen van ons.

We gaan ecstatic dancen. Ok, wat is dat nou weer? Iemand naast me reageert gelijk enthousiast, ik heb echt geen idee waar ze het over heeft. Dansen alsof er niemand kijkt, is de toelichting. Dansen vanuit je gevoel. Geen bewegingen bedacht door je hoofd maar je bewegen wat op dat moment bij je opkomt. En vanuit dat punt je laten voeren naar de volgende beweging. Geen choreografie, volledig op je gevoel af.

Ik ben blij. Ik hou namelijk enorm van dansen. Doe het eigenlijk veel te weinig. Maar dansen alsof niemand kijkt. Tja, dat doe ik natuurlijk alleen thuis. Als er écht niemand kijkt. Met 400 man om me heen voelt dat heel raar en onwennig.

Ik besluit me eraan over te geven. Ik sluit mijn ogen en neem de muziek in me op. En dan ga ik los. Alsof er niemand kijkt. Echt gek wat er gebeurt als je de knop omzet en in het diepe springt. Ik geniet volop, ga helemaal op in het moment. Ik ben verbaasd wat er allemaal in me loskomt. Vreugde. Creativiteit. Rust. Ontspanning. Ik ben er helemaal ok mee dat iedereen me kan zien. Het interesseert me niks.

Anderhalf uur. Ik ben op en heb nog nooit zoveel energie gevoelt. En dat terwijl ik al een hele dag training achter de rug heb. Teleurgesteld dat het afgelopen is, neem ik me voor: dit ga ik vaker doen.

Hoe lijkt jou dat? Hou je ook van dansen? Dansen is een fantastisch middel als je behoefte hebt om op te laden. Is het druk op je werk? Zit je de hele dag in overleggen en vergaderingen? Zet dan een muziekje op en dans erop los. Vijf minuten is al voldoende om dat fijne ontspannen gevoel te ervaren. Misschien zijn er wel collega’s die met je mee willen doen.

Dansen helpt ook om meer in contact te komen met jezelf. Het zorgt ervoor dat je je minder gestrest voelt en tijdens het dansen maak je het gelukhormoon serotonine aan. Daar kun je niet genoeg van in je lijf hebben. Je voelt je gelijk lekkerder in je vel. Het is een goede workout en je lichaam wordt er soepeler van.

Prima excuus om dit weekend je vriendinnen op te trommelen om weer eens naar de disco te gaan, toch?

Oefening

Vind je dansen maar niks of heb je geen mogelijkheid om muziek op te zetten? Dan heb ik een oefening voor je die je daarvoor in de plaats kan doen. Deze gaat ook uit van je laten leiden door je gevoel. Je kan de twee ook prima combineren. Probeer het uit en ervaar wat bij je past. Het gaat erom dat je plezier hebt, je goed voelt en ontspant.

De oefening gaat als volgt:

Ga staan met je voeten een klein stukje uit elkaar. Op blote voeten of met sokken aan geeft het beste effect. Zorg ervoor dat je stevig staat. Dat kan direct op de vloer of op een yogamatje.

Ga ontspannen staan, laat je schouders los en haal een paar keer diep adem. Sluit je ogen.

Laat dan je lichaam als vanzelf bewegen. Maakt niet uit welke kant op. Probeer het niet te sturen. Laat je bewegingen ontstaan. Als je het gevoel hebt dat je naar voren buigt, ga dan mee. Alles is ok.

Word je afgeleid door je gedachten, concentreer je dan op je ademhaling en adem een paar keer bewust in en uit. In welke positie je dan ook hangt of staat. 😊 Doe het zolang als het goed voelt. Misschien is het in het begin een beetje wennen, als je het vaker doet, merk je dat je sneller ontspant, makkelijker in de flow komt en daarna meer energie hebt.

Deze oefening is super leuk om ook eens met je kinderen te doen. Samen met jou anders dan anders doen. Ze leren dan ook nog vanuit hun gevoel te leven wat meer vertrouwen geeft. En natuurlijk voelen zij zich ook veel lekkerder in hun vel. Hoe mooi is dat?

Laat je me hieronder weten hoe het was? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.

Geniet en heb een heerlijk (dans)weekend.

Liefs, Barbara

 

P.s.: heb jij je al aangemeld voor jouw gratis coach sessie Vind de Godin in Jezelf? Wacht niet langer en meld je nu hier aan.